Terápiás kutya

Több tudományos vizsgálat is igazolta, hogy a kutya-ember kapcsolatban sokoldalú, gyógyító erő rejlik. A kutya által szolgáltatott különféle ingerek (érintés, simogatás, mozgás látványa stb.) és az élő állat irányításával, kontrollálásával járó intellektuális kihívás jótékony hatással vannak idegrendszerünkre.

 

A speciálisan képzett kutya fontos, hogy szót fogadjon a meglátogatott csoport tagjainak (ne csak a gazdájának), így velük együtt tudja a feladatokat végrehajtani (pl. a megfelelő színű labdát kiválasztani, akadálypályát a gyerekekkel együtt teljesíteni, úgy, hogy a póráz a gyerekek kezében van stb.)

 

A kutya és gazdája együtt segítenek az óra megtartásában. A terápiás kutyák alkalmazása nagyon sokrétű, a mozgásfejlesztésen át az olvasás-tanulásig minden területen tud egy jól képzett kutya segíteni, valamint a célcsoportok is változatosak, a korai fejlesztéstől a pszichiátriai betegek kezelésén át az idősek otthonáig bárhol bevethető egy terápiás kutya.

A kutyás terápia eredményességét az adja, hogy a kutya a csoport tagjait elfogadja olyannak amilyenek, korlátaik ellenére dolgozik velük együtt, a gyerekek végre valakit irányítani tudnak (hiszen eddig mindig nekik lett megmondva, hogy milyen feladatot csináljanak, most a kutyának ők is tudnak feladatot adni).

Az előírt  kétlépcsős vizsgán a kutya és gazdája bizonyítja, hogy a gazda képes a kutyát inger gazdag környezetben is kontrollálni valamint, hogy a kutya semmilyen váratlan helyzetre nem reagál agresszívan.

 

A terápiás kutyák alkalmazásának 2 főbb irányvonala van:

Állatasszisztált terápiának/foglalkozásnak (AAT = animal assisted therapy) nevezzük azokat a programokat, melyek során a tanulási, fejlesztési folyamatba olyan kutyát is bevonunk, aki a gazdájával két körből álló vizsgát tett. Ez a páros meghatározott cél érdekében dolgozik együtt a gyerekcsoporttal. A célt a csoporttal dolgozó szakember (pszichológus, (gyógy)pedagógus) határozza meg.

Pl. labda dobására motiválja az értelmileg sérült gyerekeket, hiszen az eldobott labdát szívesen visszahozzák az ebek vagy a kutya által bemutatott trükk nagy mozgásra ösztönzi a gyerekeket. Szorongó gyerekek/felnőttek és/vagy más pszichés problémával élők esetében a kutyával való együttlét, a feladatok közös megoldása enyhít az állapoton, illetve motivál a gyógyulásra.

Ide tartozik még az Állatasszisztált pedagógia (AAE = animal assisted education) amely tanulási folyamat egy oktatási intézményben, amikor kutyát alkalmaznak motivációs eszközként a tanórákon. A négylábú bevonása az iskolai órákba vagy óvodai foglalkozásokba könnyen megkedveltetheti az adott témát vagy tantárgyat a gyerekekkel, illetve motiválhatja őket az információ szerzésére.

 

Állatasszisztált foglalkozás (AAA = animal assisted activity) például az idősotthonban tett rendszeres látogatás, mely legfőbb célja a kellemes, szórakoztató, szeretetet kapó és szeretetet adható pillanatok szerzése. Pl. az állat simogatása általi harmónia megélése, vagy a kutyás trükkökön való vidám nevetés, vagy csak az állat apropóján a gazdával való beszélgetés önmagában mentálhigiénés foglalkozás.